Administratiekantoor van Puijenbroek Management
Welkom bij
Administratiekantoor van Puijenbroek Management

“Boekhouding is het systematisch vastleggen van financiële feiten van een persoon, een bedrijf of een instelling met als doelen: het verschaffen van inzicht in de financiën en het afleggen van verantwoording over het gevoerde financiële beleid”
Kleineondernemersregeling wijzigt

De kleineondernemersregeling (KOR) wordt per 1 januari 2020 gemoderniseerd. Het wetsvoorstel loopt mee in het traject van het pakket Belastingplan 2019.

Kleine ondernemers met maximaal 20.000 omzet in Nederland kunnen vanaf 1 januari 2020 kiezen voor een vrijstelling van omzetbelasting. Dit betekent dat hij geen btw in rekening brengt aan zijn afnemers en dus ook geen btw meer mag vermelden op zijn facturen. Hij is daarnaast ook ontheven van het doen van btw-aangiften en bijbehorende administratieve verplichtingen. Daar staat tegenover dat deze ondernemer de btw die andere ondernemers aan hem in rekening brengen niet in aftrek kan brengen. De regeling geldt alleen voor de door hem in Nederland verrichte goederenleveringen en diensten.

Het kabinet wil hiermee de kleineondernemersregeling (KOR) vereenvoudigen voor bedrijven en de Belastingdienst. De regeling gaat ook gelden voor bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's.


CORONA

Van grote tot kleine onderneming, van horecabedrijf tot transportorganisatie: iedereen wordt getroffen door het Coronavirus. Bij de één vallen harde klappen op financieel vlak, bij de ander op het gebied van personele onderbezetting door ziekte of extra drukte. Voor iedereen is de situatie onzeker. Zeker voor u als werkgever.

In deze nieuwsflits houden we u zo goed mogelijk op de hoogte van alle ontwikkelingen, geven we u tips met betrekking tot personele vraagstukken in deze bijzondere tijd en hopen we onze relatie warm te houden nu we elkaar minder kunnen zien. Daarom verzenden we in deze periode wekelijks een nieuwsflits.
Ondernemen in de Coronacrisis: Zo houdt u uw hoofd koel!

De wereld staat op zijn kop door het Coronavirus. Waar we het eerst nog lachend afwimpelden als een doodgewoon griepje, zijn we er nu allemaal door getroffen. Onze gezondheid staat op één, de economie op twee. Iedere ondernemer begrijpt de maatregelen die worden getroffen, maar ondertussen vrezen veel ondernemers voor de continuïteit van hun bedrijf. Hoe kunt u als werkgever uw hoofd koel houden in deze crisis? We zetten een aantal tips op een rij.

Vertrouw op de autoriteiten
U hoeft de TV of radio maar aan te zetten en u hoort over de Coronacrisis. Allerlei verhalen gaan de ronde en hier en daar duikt er ook fake news op. Doordat mensen – vaak onbewust – hun eigen draai aan nieuws geven, zaaien ze angst. Als ondernemer wilt u natuurlijk rekening houden met verschillende scenario’s, maar we adviseren u te vertrouwen op de autoriteiten. Wat zijn de ontwikkelingen en richtlijnen van het RIVM? Of wat zegt uw eigen brancheorganisatie? Deze partijen bieden u betrouwbare informatie waar u actie op kunt – en soms moet – ondernemen.

Maak gebruik van de voorzieningen
De Nederlandse regering belooft ondernemers die getroffen zijn door het Coronavirus zo goed mogelijk te helpen. Ze trekt voorlopig 10 tot 20 miljard euro uit om bedrijven en ZZP’ers overeind te houden. Voorzieningen waar u gebruik van kunt maken zijn bijvoorbeeld werktijdverkorting, een vast geldbedrag als noodvoorziening en uitkeringen. Wilt u weten van welke voorzieningen u gebruik kunt maken? Rijksoverheid of de volgende link

Zorg voor uw medewerkers
Kunnen uw medewerkers hun werk vanuit huis doen? Dat is fijn! Als u hen de juiste tools geeft om ook thuis prettig en efficiënt te kunnen werken, dan kunnen dagelijkse werkzaamheden gewoon doorlopen. Zorg dat al uw medewerkers, ook diegene die thuiswerken of niet werken, gebonden en gemotiveerd blijven. Besteed daarom, zeker in deze onzekere tijden, extra aandacht aan veelvuldige communicatie met uw medewerkers.

Denk in mogelijkheden
Ook in tijden van crisis liggen er gelukkig kansen op de loer. Als u denkt in mogelijkheden dan kunt u daarvan profiteren. En dat is precies waar u als ondernemer goed in bent, toch? Het mooie is dat we in een crisistijd veel meer bereid zijn om elkaar te helpen. Zo kunnen er mooie en verrassende nieuwe samenwerkingen ontstaan! Administratiekantoor van Puijenbroek Management denkt daarin graag met u mee.

Maak een plan voor na de Corona-gekte
Niemand weet wanneer, maar dat er een einde komt aan de Corona-gekte staat vast. Kijk af en toe vooruit en bereid u voor op wat er komen gaat. Maak een plan, zodat u de opgelopen schade zoveel mogelijk kunt inhalen zodra de markt weer in beweging komt.

Neem gerust contact op ik denk graag met u mee.
Wij wensen alle werkgevers veel sterkte en succes de komende tijd. Samen komen we hier weer bovenop!